Sebehodnota v podnikání

Ač se to nezdá a neradi to přiznáváme, téma sebehodnoty se line naším životem jako pověstná červená nitka. A tak by bylo s podivem, kdyby se zrovna našemu byznysu vyhnula.

Sebehodnota se v podobě podnikání silně odráží, stejně tak jako se odráží průběh a výsledky podnikání na naší sebehodnotě. Když se objeví prodejní propad, často se propadá i naše sebevědomí. Když se nám daří, připadáme si jako mistři.

Sebehodnota je konstantní

Což o to, je dobré se vyživit vlastními úspěchy. Ale když se s nimi příliš identifikujeme, riskujeme, že až začnou mizet (a oni začnou, protože energie, a tak i energie podnikání, je pulsující), propadneme se do splínu, paniky a frustrací. Proto je velmi cenné tyto dvě oblasti od sebe oddělit.

Ve skutečnosti je naše sebehodnota konstantní. Už jen tím, že jsme a existujeme, máme právo na nasycení a seberealizaci, na hojnost, lásku a radost. Na plný život.

Přesvědčení, že nejsme dost

A tady je první kámen úrazu. Buď jsme jako malí zažili, že to v této realitě není tak úplně pravda nebo nám někdo tvrdil, že to není pravda. Tak jako tak jsme tomu uvěřili. A od té doby žijeme silné přesvědčení, že nejsme dost, že abychom něco měli, musíme víc zabrat, že jen když popřeme vlastní potřeby, budeme odměněni, že co si neurveme, to nemáme. Jauvajs. Pokud nám to zrcadlí celý náš dosavadní život, je těžké uvěřit, že to není pravda a že to LZE změnit.

Když se v podnikání nedáří

A pak začneme podnikat. Dřeme, pilujeme produkty, ladíme prodejní příspěvky, všude cpeme bonusy… a von to nikdo nekupuje! Co se asi stane s naším sebevědomím a sebehodnotou?

  1. Vyhodnotíme, že se snažíme málo.
  2. Uvěříme, že náš produkt není dost dobrý, ergo, že my nejsme dost dobří.

Mám pro vás takové malé cvičení

Představte si, že jste celý život oceňovaní a vaše potřeby jsou uznané (což nutně neznamená naplněné). Nikdo o vás nepochybuje, jste bráni jako rovnocenní partneři, je vám dán respekt, pozornost a láska. Dopřejte si pár nádechů v této vyživující představě.

A teď si představte, že jste uprostřed prodejní kampaně, která nejde úplně podle vašich představ. Nenakupuje se tak, jak byste chtěli.

Co si jako první pomyslíte?

Podnikání jako kompenzace

Jde o to, že pokud se dlouhodobě nevěnujeme naší vlastní sebehodnotě, nejsme ochotni si ji dát a uznat ji, dříve nebo později si to něčím kompenzujeme: podnikáním, vztahem, mateřstvím, koníčky, vzhledem, spitirualitou. Věříme, že když v nich budeme dobří, neřku-li dokonalí, zvýší se nám vnímání naší sebehodnoty.

A peklo začíná, když se nám tato kompenzace začne hroutit.

Nic vám nedodá zdravou sebehodnotu tolik jako vy sami. Každodenní pozorností, laskavostí k sobě, respektu k vlastním možnostem, kapacitě i potřebám.

A co se pak stane s podnikáním?

Hodně. Odbřemeníte ho od očekávání, jak má fungovat. Přestanete na sebe tolik tlačit a trestat se za selhání. Začnete se opravdu soustředit na to, co vás baví, tj. co je vaší zónou génia a jde vám to samo, s lehkostí a ještě vás to nabíjí.

Naučte se oddělovat svou osobní sebehodnotu, tj. své právo místa na slunci od vaší práce. Jen tak bude obojí fungovat.

Chcete budovat svůj byznys a svou sebehodnotu zdravě?
Zvu vás na online Zenový kruh pro podnikatelky, kde si ukážeme, jak na to.